fredag 28 oktober 2016

Water rafting och maskliknande delikatess

Onsdag 26 oktober

Vi körde tillbaka till Queenstown på morgonen (ytterligare en 2,5h resa) för att delta i utflykten vi bokat in. Det var vi och en familj från Australien som var med. Vi åkte i en minibuss längs guldgrävarstigarna och vår guide berättade många spännande historier om hur de hittat guld, metoder de använt osv. 1992 förbjöd staten kommersiell guldgrävning.
Vi stannade på fina platser, snirkliga vägar och branta stup. Eter ca en timme var vi framme vid deras camp. Där fick vi byta om till fleecetröjor, våtdräkt, raggsockar, jacka, flytväst och hjälm. Barnen sa inte ett ljud när vi klädde på  oss, de var fulla av förväntan! Sen blev vi körda ytterligare en bit, där vi la i våra två båtar. Vi fick en genomgång om hur vilka kommandon de kom att använda , paddel forward, stop, hold on osv och hur vi skulle göra om någon trillade i. Vi var alla taggade och spända!

Off we Go!

Det var en trevlig tur och vi fick känna på lite strömmar, än om det var en 1-2 gradig skala på deras rafting (tuffare rafting är en 3-4). Efter ca halva turen stannade vi och la till vid en strand, där vi fick hoppa från en klippkant ner i det jätte kalla vattnet och följa strömmen in till land. Bägge barnen gjorde det och tyckte det var super kul! Vi hade 1,5 h i båten och vi hade alla kunnat fortsätta 1,5 h till.
Vi hade jätte trevliga guider och de var super med barnen. Det hette Family Adventures och det var det enda företaget som tog med barn ut på rafting. Annars fanns det inte mycket "äventyrligt" för barnen. På de flesta äventyren skulle man vara 14 år.
Det känns ändå inte som vi missat något pga att Emil och Ebba varit för små. Vi funderade länge på om vi skulle hoppa Bungy jump men bangade i sista stund och det kan vi inte skylla på barnens ålder....
Det hade nog varit värre om de varit 12 år och så pass stora att de ville provat på men inte fick. Nu nöjer de sig med en lekplats med häftig hinderbana eller en båttur, som även vi uppskattar!

Torsdag 27 oktober

Nu skulle vi förflytta oss över till östkusten. Det var en riktigt tråkig tur och vi börjar tröttna lite på bilåkande. Det har blivit långa pass på sydön. Det är långt mellan städerna, men framförallt väldigt smala och snirkliga vägar. Vi var framme i Dundin vid 14-tiden. I Dunedin hade vi kollat in att det skulle finnas en Cadburrys choklad fabrik. Denna ville vi inte missa! Det var en relativt liten utställning, men barnen fick lära sig att man gör choklad av en kakao böna som växer på träd. Denna böna rostar man och tar ut kärnan, vilken man sedan gör till choklad. Vi fick provsmaka choklad och köpte såklart även med oss lite.
Vi fortsatte upp längs kusten till Moerki där vi fricampade på en strand. Det var ganska blåsigt och småkyligt, så vi kikade på den fina utsikten från de stora fönsterna i husbilen. Vi testade ugnen i husbilen för första gången och det gick fin fint, så det blev lax, hollandaise, kokt potatis och kokta grönsaker. Inte illa i ett husvagnskök utan ström :)

Fredag 28 oktober

Vi vaknade av vågornas brus (vet att det låter lite klyschigt, men det gjorde vi). Vi hade bestämt att vi skulle ha lite sovmorgon och vi sov i 10h!
Jag hade av en slump läst att man kunde kika efter pingviner vid fyren i Moerki så vi gav det ett försök. Tyvärr såg vi inga och hade vi varit mer pålästa hade vi vetat att det är lättast att se dem vi gryning eller 1-2 timmar innan solnedgång. Men man kan inte veta allt!
Vi körde längs med kusten , motorvägen gick genom många mysiga små byar och vi kunde dessutom få in en radiokanal i alla fall i tio minuter utan att det brusade! Vi gick igenom varje dag på resan och allt vi sett och gjort. Vilket tempo vi hade i USA!
Vi kom fram till Christchurch vid 16. Jimmie svängde hastigt av vägen, in på en plantskola (inte likt honom att ha så bråttom till just en plantskola). Anledningen var att det stod en skylt om att de sålde Weitbeat, vilket vi sett längs med hela västkusten, men inte lyckats få tag på. Det är en delikatess här och något vi var tvungna att få smaka. 1kg kostade 500kr. Vi köpte 200g.
Det fanns pool på campingen och det har barnen längtat efter, så det blev ett dopp innan maten. Till förrätt blev det weitbeit (blandande den maskliknande fisken med ett ägg, citron, salt och peppar som vi stekte som en omelett) och till huvudrätt, kyckling i sås, ris och grönsaker och choklad till efterrätt.
Tvättade två maskiner tvätt och tittat på en "feel good" film. Mysigt!

Planen var att lägga upp en film från raftingen, men wi-fi här är inte det snabbaste, så det får komma en annan dag!

Trevlig helg!

Shotover river som vi paddlade i