onsdag 12 oktober 2016

Nytt äventyr - Husbil

Nytt äventyr har börjat!

Vi hämtade ut husbilen i går, nästan precis jämte hotellet, vilket var smidigt. Vi möttes av en halvotrevlig tyska, vilket gjorde mig lite taggig! När vi skulle betala lite avgifter funkade inte något av våra fyra betalkort! Mitt var spärrat på Cook ( banken tyckte det var lite väl många uttag här och där antar jag...) . Jimmie fick ringa banken och allt skulle vara grönt, men när vi öppnade upp för "internet köp" då gick det bra, som tur var!
Väl ute vid husbilen, var den i lite sämre skick än vi hade önskat. Vi dividerade lite med personalen och med tyskan färskt i minnet var vi ju inte mer nöjda! De försökte hitta en nyare, men vi valde att ha kvar den vi hade fått och fick en vinflaskan som kompensation... Vi hann köra 100m sen la vänster framblinkers av....
Vi körde genom Auckland, käkade en god lunch i marinan på "Fish market". Inte vilken marina som helst! Vilka båtar!! Vi valde att ge oss ut på vägarna, klockan hade hunnit bli 13.30 innan vi var i från Aukland.

Ovant att köra på vänster sida och med 3,25 m brett och 7,5 m långt fordon. Jag försöker läsa GPSen så gott jag kan och skrika "du kör för nära kanten"! Jimmie kör fint och jag är nöjd att få åka!
Första natten stannade vi i Cooks-beach som ligger på Coromandel halvön. Vi har laddat ner två olika appar som funkar off-line, där alla campingplatser är markerade och beskrivna. Campingen var fin och fräsch. Där var även pool till barnens glädje!

Det kändes faktiskt lyxigt att få laga egen mat, det blev en klassisk spaghetti och köttfärssås!

Idag gick vi upp tidigt. Vi hade bokat in en båttur kl 10 till Cathedral Cove och vi ville även besöka Hot water beach. När vi kollade upp tidvattnet igårkväll skulle det vara lågvatten kl 09:30, vilket skulle innebära att vi var tvungna att vara där innan båtturen, för att missa det, det ville vi inte!

Man har en till två timmar runt lågvatten som man har chans att gräva sig en liten pöl på stranden. Vattnet som sipprar upp ur stranden håller 64*c. Detta blandar man upp med havsvatten för att få en behaglig lagom spa-temperatur. Blir det för varmt släpper man bara in mer havsvatten. Vi njöt ett tag i vattnet innan det var dags för vår båttur.

Vår "kapten" mötte oss på stranden med ribb-båten som vi skulle åka med. Han tog oss med ut på en 1,5 timmes tur, där vi fick se alla grottor i bergen, berättelser över Narnia filminspelningar, mata fiskar och se den kända Cathedral Cove. Det var en härlig tur!
Vi letade lite efter den Rosa stranden, jag hade läst om det och även fått tips av Annika att de besökt det. När jag frågade folk, var de som frågetecken. Tydligen var stranden i Hahei rosa vissa tider, då mycket snäckskal spolats i land. Vi körde vidare ner mot Waihi. När man tror att nu  är det inte så långt kvar, då skall man bara köra över två berg också :)

Vi har nu landat på en fin camping med pool och fin lekplats. Vi har fixat ett "Top 10" kort, vilket ger oss bonus på alla Top 10 campingplatser. De verkar hålla fin standard på sina campingplatser och barnen uppskattar det. Vi skall prova fricampa någon natt, men vi behöver lära känna bilen lite till och komma in i lite rutiner först.
Efter kvällsmaten tog vi en tur längs med stranden. Vi hittade jätte många fina snäckor. Den ena finare än den andra!
Det är superfina stränder! Det är vår på Nya Zeeland nu och därför inte riktigt badväder. Det är lite off-season här, vilket är positivt på det sättet att vi inte behöver boka campingplatser, inte behöver trängas på sevärdheter. Det negativa är väl att vi inte får sol och värme. Fast det har vi ju haft i tre veckor nu och jeansen passade fortfarande, hihi.