tisdag 18 oktober 2016

Taupo-Napier-Wellington-Motorueka

varnar för ett långt inlägg (Inte haft wi-fi på tre dagar)

Slappe lördag med stort S!
Vi startade morgonen med en morgonjogg. 10* och solsken, tog ett dopp i den 40* poolen länge, duschade och åt frukost. Läste lite och drog ut på morgonkaffet. Vi tömde toalett, diskvatten och fyllde på med nytt fräscht vatten. Redo för att fortsätta söderut. Vägen mot Napier (ca 2h) var öde och gick mestadels över bergen. Vi var lite fika sugna efter ett tag och svängde av på en väg där det stod "scenic spot" och tänkte, ja det är väl en utsikts plats. Väl uppe möttes vi av ett stort och fint vattenfall! Bra plats för en fika!

Vi hade kollat upp en fricampingplats och körde och kollade hur det såg ut. Det var en fin parkering precis vid en strand. Vi fortsatte in mot stan. Nackdelen med en relativt stor husbil är att det inte är jätte smidigt att hitta en parkeringsplats och snabbt och smidigt smita iväg och kolla saker... När vi väl hittat en parkering (på ett supermarket) var vi hungriga och tog första bästa, vilket var KFC. Jag hade för mig att det skulle vara bättre, en besvikelse! När himlen dessutom öppnade sig och regnet öste ner medan vi satt där gjorde inte saken bättre! Vi hade planerat att gå och kika i staden Napier som är känd för sin Art Deco arkitektur och besvikelsen var stor. Vi funderade fram och tillbaka på om vi skulle fricampa eller ta in på en camping. Att frikampa innebär att vi inte har ström, wi-fi, vatten eller toalett. Vi beslöt oss ändå för att frikampa. Vi köpte lördagsgodis och körde och ställde bilen. Kokade en kopp kaffe, låg och läste medan regnet öste ner! Mysigt!

När det till slut blev uppehåll gick vi en liten runda i marinan. Tog ut våra stolar, tog en öl och lite chips. Jimmie och Emil fiskade lite.
Jag och Ebba började frysa och gick för att påbörja maten. Vi hade inte mer än kommit in förrän Emil kom rusande och skrek späckhuggare, späckhuggare! Vi rusade ut och fick se en skymt av den, men Emil och Jimmie fick se den på riktigt nära håll. Kul!
I dag har vi för första gången lagat mat inne i husbilen och även ätit inne. Det funkade bra!
Efter maten åt vi lördagsgodis och spelade yatzy. Killarna vann med 3 poäng, vi tar revansch i morgon! En riktigt mysig lördag!

Vi har fått igång dieselvärmaren för natten, nu när vi inte har ström kan vi inte ha el-elementet igång. Det blir kallt om nätterna så att vi behöver extra värme. I natt var det 6*.
Napier skiljer sig från andra städer i NZ, bl.a. för sin bebyggelse och strandpromenad.
1931 inträffade den största naturkatastrofen i NZ historia. Hela Hawke's Bay drabbades av ett stort jordskalv som mätte 7,9 på Richterskalan, 258 människor dog, stora delar av kusten rasade i havet.
1925 hade Santa Barbara råkat ut för samma sak och där hade man byggt upp de förstörda husen i Spansk stil. När Napier skulle byggas upp igen valde man att bygga upp det i Art Deco stil, husen är ofta dekorerade med ornament i avvikande färger. Flamingos, pelikaner och fjärilar går igen i dekorationerna.

Söndag

Vaknade till en solig morgon, vi var taggade för att se staden! Vi stekte ägg, kokade kaffe och åt vår frukost och körde iväg in till stan. Det var marknad och den passade vi på att besöka. Köpte en osthyvel och sparris. Vi gick och kikade på stadens fina hus och shoppade lite. Ebba behövde byxor, Emil flipp-flopper ( glömt hans någonstans i USA och det är smidigt att ha när man hoppar in och ut ur husbilen) och Jimmie behövde raggsockor och tjockare tröja ( köpte vi i Norsewood, en Norsketablerad stad). Vi fikade med en god cappuccino och bagel i solen, barnen fick en varsin pepparkaka.
Lämnade en väldigt mysig stad och fortsatte söderut. Vi körde inom två vingårdar, provsmakade och köpte med oss två flaskor Pinot Gris och en flaska Ros'e.

Vingård i Hawkes Bay

Vi körde genom Norsewood som har Norskt "påbrå".  Vi fortsatte genom Dannevirke som välkomnade oss med en Viking. 1872 bosatte sig 13 Danska och 8 Norska familjer här. Gatunamn och platser har skandinaviska namn.

Vi hade planerat att stanna på en lite mindre camping i Pahiatua, men när vi svängde in där kände vi båda två att här vill vi inte bo, än om det bara kostade 250kr. Vi körde ut igen och fortsatte ytterligare 20 minuter till även en lite mindre och billigare camping. Även denna kändes sådär, så vi körde ytterligare 30 min och stannade på en fricampingplats vid en sjö, vilken var superfin och dessutom gratis!
Man får inte stanna till var som helst, det finns markerade platser där man får ställa sig på. De flesta är till för self-contained vehicle.
I vår app kan man utläsa vad som finns på ställena. Power eller inte, dusch, WC, pool, lekplats, wi-fi, laundry osv.
Vi kan fricampa två till tre dagar innan vi behöver ha ström och fylla vatten och tömma.

Vår campingplats för natten

Måndag

Vi vaknade till ytterligare en fin morgon och gav oss iväg runt 9. Vi hade ca två timmar till Wellington. Wellington är Nya Zeelands huvudstad och landets andra största stad efter Auckland. Det bor ca 382 000 människor i innerstaden.

Innan vi närmade oss, svängde vi inom en camping och tömde avlopp och fyllde på mer vatten. Vi tankade och handlade. Fullastade för att ta oss an Sydön i morgon. Innan vi körde in i Wellington, ringde vi till Britz, för vår avloppsslang hade gått sönder och det fanns en mekaniker precis utanför Wellington, där vi stannat för att tanka och handla, så vi passade på att få den fixad (tog takeaway på Burgerking, barnen fick hamburgare och Coca Cola, och åt medan slangen fixades).
Vi parkerade centralt i Wellington, precis bredvid "Te Papa" som är NZ Nationalmuseum. Vi kan även stå här över natten.
Vi gick inne på Te Papa i över två timmar. Det var allt från djur och natur, Maurikulturen, deras krigshistoria, jordbävningssimulator mm. Barnen gillade det! Vi också! Det var fint och bra uppbyggt för alla åldrar. Efter detta gick vi mot Wellington Cable Car och på vägen smet vi in till en frisör och De två männen fick friserat sig. Cable car var inte så fint som i San Fransisco, men man fick en fin utblick över staden.

Vi gick sedan hem till husbilen och åt lite hop-plock och rester. Förberedde mackor till färjeöverfarten.
Det blåser rejält idag och jag hoppas det mojnar till i morgon, men tror tyvärr inte att det gör det!

Tisdag
Vi checkade in vid färjeterminalen vid 07.30. Det blåste rejält och vi var lite oroliga över hur det skulle gå. men det var en stor färja som tog 1650 passagerare. Vi börjar bli bra på det här med långa resor nu och 3,5h gick relativt fort. Och det gungade inte nämnvärt!

Vi stannade inte i Picton utan körde direkt mot Havelock, "Musslornas huvudstad". Vi valde inte den snabbaste vägen, men kanske den finaste. Vacker utsikt över fjorden hela vägen.

I Havelock åt vi såklart musslor, på "The Mussle Pot". Inte vilka musslor som helst. De var gigantiska och det smakade super!

Kunde inte hitta en närmre parkering...

Vi fortsatte mot Motorueka, där vi checkade in på En Top 10 camping. Den billigaste campingen hitintills (förutom fricamping). Fräscha duschar, toaletter och kök. Har hunnit bada i poolen och i en bubbelpool, tvätta och idag blev det lax, potatis, hollandais och sparris. Till det ett supergott Rosé som vi köpte på en av vingårdarna.

I morgon väntar en dag i Abel Tasman Nationalpark.