söndag 30 oktober 2016

Naturens krafter


Kaikura

Klockan halv elva var vi inbokade på turen. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle ta en åksjuketablett, eller om jag skulle klara mig på åksjuketuggummi….
Vilken tur att jag gjorde det… för turen blev tyvärr inställd även idag. Det var för kraftig sjö för att gå ut. Tydligen ställs 25% av turerna in pga dåligt väder. På våren står valarna längre ut, vilket även innebär att man måste åka längre ut med båtarna.
Vi fick kika på valar på film i utställningslokalen istället. Vi blev lite besvikna till mans, för vi hade verkligen sett fram emot detta. Men vädret kan vi inte göra något åt och var ingen idé att deppa ihop för det. Vi var ännu mer glada att vi fått se Delfiner i Abel Tasman nu!

Vi körde de 2,5h tillbaka till Christchurch, efter 20 min kom vi på att vi glömt tanka och det var bara att vända tillbaka. Närmsta mack var i Kaikura….. Det är inte som hemma att det är bensinstationer ofta! Men är det längre än 80km, brukar det stå en varningsskylt längs vägen :)
Väl framme gick vi för att besöka The Cathedral. Vi hade inte riktigt koll på att den blivit så skadad under jordbävningen 2011 och inte längre gick att besöka. Christchurch har fått sitt namn dels efter den så centralt placerad katedralen. Vi besökt även The Quake museeum, som handlar om jordbävningarna 2010 och 2011. Man vet inte idag om och hur man skall bygga upp katedralen.

Den 4 september 2010 kl4,35 var det ett skalv som mätte 7,1 på Richterskalan. Dess epicentrum var 4 mil väster om Centrum av Christchurch. Skalvet varade i 40sek och det var inga som omkom i detta skalv.
Den 22 februari 20111 kl 12.51 kom det andra skalvet som mätte 6.3 på Richterskalan och dess epicentrum var 6,7 km söder om centrum. Än om detta skalv inte var lika stort gjorde det större förödelse än det första. 185 personer dog och stora delen av staden förstördes. Detta är Nya Zeelands värsta naturkatastrofer någonsin i fredstid.
Skalven hade verkligen satt sina spår. Det kändes som om man var på en byggarbetsplats var man än gick. Här hade vi haft att göra!

Vi strosade vidare genom stan bort till ”Restart” där de byggt upp en liten stadsdel av containrar med affärer, caféer och sittplatser. Väldigt mysigt! Klockan började bli mycket och vi åkte till campingen, för packning och kvällsmat.

I dag har vi upplevt vädrets och naturens starka krafter både på ena och andra sättet. Dessa makter är inget vi rår på och något vi måste anpassa oss efter. Jag känner mig tacksam och ödmjuk åt att vi slipper dessa enorma krafter som ett jordskalv innebär och vad det kan föra med sig!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar