söndag 13 november 2016

En dröm går i uppfyllelse!

Vi har spenderat tre dagar ute på Heron Island som ligger två timmar med båt utanför  Gladstone. Om Cook var paradiset, vad kallar vi då detta?
Att få dyka på Barriärrevet har varit en dröm sedan jag varit liten!

Det finns bara ett resort här på ön med få rum/hytter. Det finns en restaurang, en reception, ett informationscenter och ett marincentrum. Det finns även ett marint forskningscentra.
Det går bara att ta sig hit med båt som går en gång om dagen från Gladstone, eller med sjöflygplan som går några gånger/dag.
Det är inte flashigt som man skulle tro när det bara finns ett resort. Det är avslappnat och laid back. Vi har ingen nyckel till rummet utan allt är olåst. Allt man köper, allt från glass, middag och dyk skrivs upp på rummet.

Frukosten ingår men middag kommer till och det kostar $45/vuxen och $15/ barn över fem år ( totalt ca 700kr för oss) + dryck. Till lunch kan man välja att ta en macka i baren istället för att äta i restaurangen. En glass kostar 35kr.  De har dock lärt sig att ta betalt!
Att ta vara på naturen och djuren som lever här är det viktigaste för ön.
Det kryllar av fåglar och det är fågelbon på varenda gren (därav även fågelbajs överallt) Det finns flera guidade turer varje dag som visar öns natur, dess fågelliv, revvandringar under lågvatten, snorkelturer och dykturer tre gånger om dagen. Här finns inga välkrattade gångar eller tillrättalagda stenar,  löven får falla fritt.

Det är idag en Marin park och tillhör Marin park - protected Great Barrier reef.
Man får inte röra något och inte ta med något hem. Emil och Ebba vill gärna ta med sig snäckor men vi har haft lektion om varför vi inte får ta med oss något. Vi får fotografera, rita av och suga in alla dofter, intryck och minnen! Jag tycker det är bra att barnen får lära sig tidigt att vill vi behålla vår natur så måste vi vara rädd om den!
Barriärrevet håller på att dö och blekas men här ute är det fortfarande naturligt och levande!
Här lever vi på naturens villkor och vi är besökare och beskådare, ödmjuka till att vi få uppleva detta.
Samtidigt är vi rädda för vad som händer med vår natur när till och med stora Barriärrevet håller på att försvinna.

Just nu är det tid för sköldpaddan att komma upp på land och lägga sina ägg (början av oktober till början av mars). Första morgonen gick vi alla för att se om vi kunde se några. De kommer upp efter solnedgång och vid soluppgång. Vi fick se fyra simma precis i strandkanten och även en som höll på att boa. Vi fick vänta i 30-40 minuter innan hon var klar och kröp ut i vattnet igen. En helt underbar syn och vi blev helt rörda. Andra morgonen smög vi tjejer upp vid 05 och fick en fin soluppgång. Även denna morgon fick vi se sköldpaddor som simmade i strandkanten och två som boade. Vi satte oss mellan dem båda och väntade. Ebba somnade i mitt knä och plötsligt spratt det till vid strandkanten och då var det en haj som var inne och vände!
Efter ett tag rörde den ena sköldpaddan på sig och vi kunde komma riktigt nära och till och med se hon lägga sina ägg! Ebba förklarade att de var blöta för att de bor i havet.
Vi valde att gå hem för att klockan hade hunnit bli 06.30 och Det tar ca 45 min för henne att täcka över äggen och kamouflera sig.
Sköldpaddan går upp på stranden och gräver sig ett hål, vilket tar ca 10 minuter, sen gräver hon ett hål i hålet med baktassarna, där hon skall kunna lägga äggen, detta tar ca 30 min. Det tar ca 10 minuter för henne att lägga ca 120 ägg därefter lägger hon över äggen och kravlar tillbaka ut i vattnet.
Efter två veckor kommer hon upp igen och lägger ytterligare 120 ägg. Hon kan lägga ägg 3-5 gånger varje parningssäsong.
Efter 60 dagar kläcks äggen och de små sköldpaddabäbisarna börjar sin farliga resa ut i det stora blå. Man räknar med att 1 av 1000 sköldpaddor överlever upp till fertil ålder. Vill man se detta skall man åka hit mellan december och april.
Sköldpaddan blir mellan 20-40 år och lägger ägg vart 2-6 år.

Jimmie och Emil var vakna när vi kom tillbaka och vi gick ner till piren/hamnen för att snorkla. Barnen var inte så sugna, så jag gick upp efter fem minuter och då hade jag hunnit se tre olika sorters rockor. Jimmie simmade ut till vraket och fick följe med en sköldpadda tillbaka!
Vi har gjort två dyk var. Jimmies första var väldigt fint med mycket fisk och koraller, haj, sköldpadda och rockor. Hans andra dyk blev tyvärr avbrutet pga att två dykare kom bort från gruppen pga ström. De kom tillrätta nästan direkt, men Divemastern hade då redan avbrutet dyket. De fick i stället snorkla på revet och fick se mycket fint, så det var inte helt fel ändå!
Mitt första dyk var fint, men ganska dålig sikt pga stark vind. Vi såg mycket små fisk och fina koraller. Mitt andra dyk var toppen! Det blev ett driftdive i och med tidvattnet ( man flyter med undervattensströmmarna längs med revet). Det var fin sikt, underbara färger och vi fick se bla rockor, whitetipped shark, sköldpadda, bläckfisk och mycket mer!

Det är så roligt att kolla på folk när man är på dykturer! Det finns alla typer! Alltid de som har så mycket utrustning och den nyaste som de har sånt "sjå" med att få med sig och är så stressade så att deras luft tar slut fortast och sen är det nästan alltid några tjocka gubbar som fäktar armar och ben av sig under vattnet, gärna med gigantiska fenor ;)

Tidvattnet ger 2m skillnad på vatten nivån. Det har varit högvatten runt 5-6 varje morgon och kväll. 2h före och 2h efter högvatten är det bäst att snorkla. Mitt på dagen är det lågvatten och då har vi badat i poolen ( vi som inte dykt), vilat och gått lite på stranden.

Vi har tagit kvällspromenaden längs med stranden och snorklat. Vi har fått se 30-tal rockor i klungor, haj och sköldpaddor bara 0,5 m från strandkanten!
Andra kvällen när vi snorklade vid piren fick vi se 10 sköldpaddor. Både Emil och Ebba var lyriska och ville inte gå upp! Måste erkänna att vi vuxna inte var mycket sämre!

Sista morgonen hade barnen bestämt att gå upp och titta på sköldpaddorna igen, men när vi väckte dem vid 05 var de inte lika pigga på det. Istället fick de somna om och jag gick ner till piren för att snorkla ( ej tillåtet att göra det mellan 8-17). Direkt såg jag 15 rockor som låg i en klunga, simmade nästan in i en sköldpadda och fick även se två blacktipped shark. Gick hem för att byta med Jimmie som också fick en fin simtur.

Vi packade våra väskor, väckte barnen och  gick för att äta frukost.
Vi satte oss sedan och njöt av denna fantastiska plats, till båten tog oss in till fastlandet.

På båten visade de filmen Flipper! Jag blev rörd till tårar! Dels av allt vi upplevt och fått se, dels av den fina historien och över hur mycket barnen kunde se sig själva som pojken i Flipper, efter vad de varit med om dessa dagar!
Dessa dagar kommer vi bära nära hjärtat och  väldigt länge!
Vi lovade oss själva att vi ska återvända!