måndag 31 december 2018

Union Island-Tobago Cays

Lördag - Union island
Söndag-Tobago Cays

Det blåste rejält under natten och vi sov dåligt alla! Det gungade rejält och piskade och slog!
Vi hade inget bokat denna dag och bestämde oss för att ta en tur på ön.
Först tänkte vi ta en taxi runt ön och upp på utsiktsplatsen. Men vi hittade ingen och började gå. Efter en kort stund fick vi sällskap av en man som pratade och berättade om ön och vad vi gick förbi. Jag och Emil gick lite i förväg och då fick vi sällskap av en tjej som skulle gå och köpa nyårskläder.

När vi kom fram till grannbyn köpte vi en välförtjänt glass. Barnen ville ogärna gå tillbaka, så vi delade på oss. Agneta och Roger gick tillbaka och vi tog en buss tillbaka.
Vi hade lovat barnen lite Wi-Fi och gick till ett ställe som vi blev rekommenderade av lokalbefolkningen. Vi beställde varsin hamburgare och lite dryck.
Vi betalade 10EC för hamburgaren. Mitt över gatan kostade de 30EC. Detta för att det var mer för turister.
Sen gick vi och handlade. Först grönsaker och frukt. Två ananas, en vattenmelon, ett vitkålshuvud, tio potatis, fem tomater och 10 bananer gick på 1000 SEK! Galetdyrt! Vi lämnade tillbaka en vattenmelon och en ananas och kom ner till 500kr....
Sen skulle vi handla annat. 5 l vatten kostade 63kr. Varken Agneta och Roger eller vi var beredda på att det skulle vara så dyrt här! Med facit i hand skulle man bunkrat rejält i Martinique!

Vi vilade lite på båten och åkte sedan över till Happy island för en drink. Det var inte samma hålligång som igår, men ”vår” kille var där och underhöll.

Ute på Happy island träffade vi de två familjer dom vi träffat på redan på Kastrup och som vi stod i den långa kön i Orly. De hade hyrt en katamaran och också utgått från Martinique. Det roliga i det hela är att den ena kvinnan hade pluggat med Jimmies kusin Roger och jobbade med Cecilia.
Världen är bra liten!!

Hem för ett Kvällsdopp och till mat blev det rester! Det kom en Squall, med både regn och blåst ( 16m/s) så vi satt nere och åt.

Det blåste rejält i natt med och vi sov dåligt! Det gungade och slog! Roger sov delvis på däck för att höra ankarlarmet.

Vi sov länge och vilade ut! Vi kände att Union Island hade gjort sitt och vi ville ut till Cays igen! Det var full motvind, så att vi gick för motor, drygt en timma.
Väl ute på Cays hoppade vi i plurret och simmade länge med sköldpaddor. Sen åkte vi runt en liten ö, dit vi ska ära i morgonkväll. Längs strandkanten simmade rockor och pufferfish, de åt rester från hummer som de slängde ut.

Jag och Jimmie släppte av de andra och tog dingen ut till revet. Där var bojar som vi kunde förtöja vid. Vi snorklade runt en timme och såg fina fiskstim!

I eftermiddag har barnen spelat spel, vi har läst böcker och fixat till filmer.
Ikväll serveras det korv, bacon och potatismos! Skall bli gott!