tisdag 25 december 2018

Julafton -Juldagen

24 december

Idag var det gott om plats på gymmet, ha ha!
Tränade, badade och åt frukost i vanlig ordning.
The breadman kom även denna morgon och i dag smakade det än bättre!

Efter frukost hade vi lite julklapps utdelning. Barnen fick lite klappar av Agneta och Roger och vi hade smått in varsitt diadem eller glasögon med julmotiv.

Vi åkte in till byn och mötte upp vår taxichaufför som vi bokat igår. Han tog oss till en sköldpaddsfarm, där de tog hand om sköldpaddsbäbisar innan de kröp ut i vattnet. De hade sköldpaddorna till de blev 5-7 år, då satte de ut dem på olika öar. I parken överlevde 25% av sköldpaddorna, Ute i havet var det enbart 1/3000 som klarade sig.
Sköldpaddorna kunde bli 200 år!

Efter detta kördes vi upp på en utsiktsplats utöver bukten.
Vi gick och köpte en dricka på ett café för att komma åt lite wi-fi. Vi ringde hem och till Andre, Ted och Pernilla. Sen var det dags för att handla mat. Det tar sin lilla tid att handla! Vi började bli trötta och varma, så väl ute på båten smakade lunch väldigt gott!
Eftermiddagen spenderades på olika sätt! Med en bok, lite bad och Jimmie tog dingen för att fiska.
Kl 18 begav vi oss in till byn dör vi bokat bord. På Papas skulle det serveras julbord och många andra svenska seglare träffades där.
Emil och Ebba blev snabbt kompisar med Hulda, 10 år och Ester, 8 år och de lekte kurragömma och annat hela kvällen!

Maten smakade bra för att vara här! Vi åt så att vi hade paltkoma alla, som sig bör på julafton!
När vi skulle betala hittade Roger inte din telefon, där han hade kreditkortet. Vi letade, men antog att den låg kvar på båten. Vi letade överallt när vi kom fram, men den var ingenstans! Jimmie och Roger åkte tillbaka för att leta, men utan resultat!
Kl 01 ringde Jimmies telefon och det var restaurangägarna och de hade hittat telefonen, skönt!!

25 december

Idag sov vi lite längre och sen blev jag och Jimmie inkörda till byn för att åka ut o h dyka.
Första dyket ( Middle cay) var på östsidan av ön. Det var ganska vågigt och blåsigt när vi skulle hoppa i, men det gick bra! Vi dök längs ravinkanten. Det var väldigt fina koraller och jätte mycket fisk! Kan nog påstå att det går upp bland de tio bästa. Maxdjup 22 m.
Andra dyket var i en lugnare bukt. Det var också fint, särskilt när vi vände tillbaka och simmade genom skåror i revet. Maxdjup 18 m.
Divemastern var lite trött och berättade inte så mycket.

Under tiden har Emil och Ebba haft besök av Hulda och Ester som vi träffade igår!
Jag och Jimmie passade på att ta en Cola och uppdatera sociala medier innan vi ringer efter upphämtning.
I eftermiddag står snorkling på schemat och ikväll blir det Tuna som vi köpte igår.
I morgon seglar vi söderut mot Myranau och Tobago cays.