torsdag 20 december 2018

Gullbrandstorp till Martinique

I februari när svärfar fyllde 60 år hade han köpt en biljett till sig sig själv till Karibien för att titta på en segelbåt som var till salu.
Sagt och gjort, Roger åkte dit och resan resulterade i ett köp.
När Roger och Agneta kom hem på middag och berättade om köpet valde vi att köpa flygbiljetter direkt! Så i mars hade vi köpt flygbiljetter ToR till Martinique.

Roger och Agneta åkte ner i april och seglade ner Stella Vita från St Thomas till Antigua där hon skulle läggas upp i en stormsäker vagga. Där låg hon till början av oktober då Roger och en kompis åkte ner och sjösatte och fixade i ordning för seglats.
Tre veckor senare åkte Agneta ner.

Nu är det alltså vår tur att komma ner och hälsa på!

Dagen började med att klockan ringde 01.10 och 01.50 var vi på väg mot Köpenhamn och Kastrup. Bilresan gick smidigt och bra!
Väl framme fick vi stå i 45 min kö till bagage dropp och fanns ingen tid över till någon fika eller shopping. Som tur var hade jag tagit med lite färdkost... (bra, eller hur Jimmie.. ;))

Väl i Paris hämtade vi ut våra väskor och tog bussen till Orly där vi skulle fortsätta resan till Martinique.
Vi tog en direktbuss mellan flygplatserna. Något dyrare än att ta tåg, men smidigare.
På flygplatsen var det mycket folk och ganska oorganiserat. Vi ställde oss i den långa kön och väntade och väntade.. i över två timmar stod vi i kö. Barnen var otroligt tåliga och duktiga, trots att vi alla var trötta!

Trots att vi hade över 5 h mellan flygen var det bara att gå direkt på planet. Det visade sig att den långa kön berodde på strejk bland passpolisen.
De långa köerna innebar att planet blev inte startklart förrän 1 h och 40 minuter senare än beräknat!

Själva flygresan gick bra. Vi fick mat nästan direkt och med lite film, ljudbok och småslumrande flöt 8,5 h på ganska bra!

Väl framme fick vi återigen vänta... och då på vårt bagage.
Som tur var, fick vi allt och utanför dörrarna stod Agneta och Roger med skyltar, rastaflätor och en svensk flagga!

Vi åkte ca 40 min till byn (st.Anne) där Stella Vita låg på svaj. Ner i dingen med all packning och så gav vi oss ut med ficklampor till båten.

Efter en öl och ett knäckebröd senare kröp vi till kojs ( 03 vår tid och 22 Karibisk tid) .

Torsdagen den  20 december

Vi sov gott och vaknade tidigt. Barnen ville hoppa i plurret direkt och vi var inte sena att haka på!
Vi åt frukost och packade upp.

Vädret har idag varit lite molnigt och regnskurar, men det är ändå varmt!

Roger och Agneta hade hyrt bil för att hämta oss, så vi körde den till grannbyn för att fylla på matförråden och Jimmie skulle köpa ett nytt fiskespö.... ja tydligen hade han inget som passade dessa vatten :)
I byn gick vi och kikade lite i butiker. Julklappspengarna från mormor och morfar kliade och någon liten souvenir kom med hem. Byn är utsmyckad inför jul med klappar hängandes i träden. Mysigt!

Emil fick välja vad vi skulle äta till lunch, det blev Jätteräkor som vi stekte i mycket vitlök och gott bröd!

Eftermiddagen spenderade vi på en lite strand där vi var helt ensamma och sen tog vi dingen till ett rev där vi snorklade och såg massor av fina färgglada fiskar.
De förra ägarna hade lämnat kvar duplo som barnen hittade och haft roligt med på seneftermiddagen. T-Rex flög i vattnet så att Emil fick göra en räddningsinsats.

I kväll blir det restaurangbesök på ”Pirate beach” , som var planerat till igårkväll, men vi var då trötta och sparade det till ikväll!