söndag 30 oktober 2016

Summering Nya Zeeland

Kia Ora!
Då var det dags för mitt andra bidrag till bloggen.
Även denna kommer vara mer av det övergripliga och sammanfattande slaget.
Och lite ur mitt perspektiv som chaufför och campare.

Nya Zeeland är inte ett land. Det är flera länder.
Väder, temperatur och natur skiftar otroligt mycket på ibland förvånansvärt korta avstånd. Häromdagen var det vindstilla och vi hade 25 gr varmt och sol för att dagen efter ha 5 gr, regn och snålblåst...
Men det är också det som är lite av charmen.
Nordön har generellt dock varit varmare än sydön.
Sydön har dock bjudit på en mer varierande natur.

Från Cooköarna flög vi med NewZeeland airlanes till auckland. På flyget hade de några videor med tips om nya Zeelands vägar och trafik, det var en bra uppvärmning.
Vi hämtade ut vår Mercedes Explorer på 7,2 meter på Britz och jag rullade ovant ut för att köra på vänster sida... Jag har kört vänstertrafik tidigare men att göra det med ett mindre skepp tog en stund att känna sig helt komfortabel med.


The land of turns and one land bridges
I princip har de bara två hastighetsbegränsningar på Nya Zeeland, 50 och 100 km/h.
Det är lite roligt med deras 100 km/h skyltar på många vägar som om man har dödslängtan möjligtvis kan komma upp i 50 km/h.
Det är ett oerhört kuperat land med mycket berg med slingrande vägar och på många ställen svänger man mer än man kör rakt. Det som är spännande är att man aldrig vet vad som döljer sig bakom nästa kurva. Det kan öppna upp sig fantastiska vyer och vi har många gånger samstämt ropat wow!


Vägskyltningen är oftast väldigt bra och de har ett finurligt system för sina kurvor. De är markerade med sin radie så man kan planera sin körning. Med mercan kan man bibehålla farten i 85 och 95 kurvor. 75:or och neråt kräver att man saktar ner.


Många av vägarna går igenom långa "pass" med höga bergssidor och oftast med en älv eller en sjö som rinner igenom passen. Det turkosa vattnet, de gröna sluttningarna och de snötäckta vita topparna i kombination är galet vackert.




De många vattendragen och passen gör att det är otroligt många broar i hela landet. För att vara kostnadseffektiva är de oftast "one lane" och det är ena sidan som har väjningsplikt före den andra. Ibland är de så smala så vi slickar nästan hjulsidorna i broräckena. Skulle jag gissa så har vi säkert kört över mellan 150-200 broar under våra tre veckor.


Totalt har vi på Nya Zeeland kört 396 mil. Vi hade räknat med drygt 300 så det blev lite mer än vi hade tänkt oss.

Sista dagarna har det blivit många mil och lite väl långa dagar i bilen. Barnen har dock skött sig exemplariskt och det är inte många "när är vi framme". Det har snarare varit vi som velat komma fram.

Min räddning vid långa pass har varit Mentos. Dessa ljuvliga mint-tabletter har blivit lite av en drog och jag ser till att alltid ha minst 2 stavar innan vi ger oss ut på vägarna.




Livet som campare
Vi var lite fundersamma innan vi åkte hur vi som familj skulle gilla campinglivet.
Vi är alla överens om att det fungerat väldigt bra och att det är mysigt.

Målet med dagsetapperna har varit att inte vara framme på en camping senare än kl 17. Då hinner vi utforska stället, bada om det finns pool, läsa bok eller spela spel, ev tvätta och laga mat.

En tredjedel av nätterna har vi fricampat. Deras fricampnings ställe ligger ofta väldigt naturskönt i direkt anslutning till vatten och vi har haft några av våra bästa upplevelser när vi fricampat.
Efter vi fricampat 2 nätter behöver vi tömma avloppet, tömma toaletten, fylla på vatten och ladda hushållsbatteriet.



Med undantag på första natten har vi antingen fricampat eller campat på en top 10. Top 10:orna håller en hyfsat jämn nivå till skillnad från tex "kiwi". Det kostar ca 100-150 :- mer vilket vi tycker det har varit värt. Vi är då garanterade fräscha badrum och kök, bra lekplatser, hyfsat wi-fi, dvd filmer att hyra och tvättmöjligheter.



Kommer det investeras i en husbil på hemmaplan?
Svaret är nog nej. Inte för att vi inte gillar det. Det passar både oss och barnen bra men det är nog så att vi vill fortsätta resa och uppleva nya saker i nya länder. Och har man en husbil på hemmaplan gäller det att utnyttja den och spendera sin lediga tid i den.

Däremot kommer vi nog inte tveka på att hyra en husbil för en vecka eller två och köra till Tyskland eller Frankrike någon gång.

Nu ligger jag i bakslafen med Ebba dreglandes på min axel medans solen sipprar sig in genom rullgardinen och fåglarna kvittrar utanför (lite poetiskt jag vet men det är faktiskt så ;-) ). Nu laddar vi för flygresa och 4 spännande dagar i Sydney!

Hepp hepp!

Frukost!




Mata ankorna!
Där någonstans långt borta går vägen.....



Träning innan frukost.
Det krävs att vi gör av med lite kalorier för det intas en hel del......

















Vi har insett att vår husbil är bland de större slagen.
Många finurliga lösningar har skådats.....




"Familjen närmare restaurangen än såhär kommer vi inte"
Stopp på the mussle pot!


Puhhh klarar vår 3,5 meters bil detta....




Mästerkocken...






En kaffe i solen kan intas var som helst,
även på en parkeringsplats...




Film !
(problem med dessa, inväntar bättre wifi i sydney! )



Film tvau!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar