torsdag 9 januari 2020

Deshais - Gullbrandstorp

Lördag 4/1
Vi gjorde vår sista segling från Malendure till Deshais. Blandade vindar, men vi försökte segla det mesta.
Väl framme tog vi en lättlunch.
Vi fyra tog en promenad upp på ena berget ( 2km uppför mitt i gassande sol!) till en botanisk trädgård. Det var ganska varmt, men väl framme var vi glada!
Det var en fin trädgård med mycket fina växter och träd. Där fanns även både fiskar och papegojor att mata. Vi strosade runt i två timmar och avslutade med en glass och ett besök i butiken. Vi köpte med oss några souvenirer och varsin present till Agneta och Roger.
Vi fick skjuts ner till byn av trädgårdsmästaren och innan vi blev hämtade av Roger, gick vi inom bageriet och köpte chokladkaka till kaffet.

Söndag 5/1
Jimmie åkte in till bageriet när de öppnade och köpte nybakat bröd och chokladcroissanter, mums!
Vi fixade i ordning lite på båten och kl 10 blev vi hämtade av vår taxichaufför som skulle ta oss på en ö tur. Vi började att köra till regnskogen vattenfallet xxxxxx. Det regnade rejält så vi köpte oss varsin poncho. Vi badade i vattenfallet, som var lite kallt, men uppfriskande! Efter vattenfallen åkte vi över till Grand Terre och staden xxxx för att titta på en stor känd kyrkogård. Alla gravarna låg över land och såg ut som monument.
Därefter var det dags för lunch.
Turen gick sedan vidare mot ett litet Romdestilleri. De pratade knappt någon engelska men med lite franska, lite engelska och Google translate så fick vi fram en del.
Sist på turen väntade östra spetsen. En spektakulär plats!
Vi var hemma igen vid 18, då vi var vi alla trötta och nöjda med dagen!

Måndag 6/1
Vi gick upp i tid och köpte bröd. Planen för dagen var att gå till Grand Anse. Agneta och Roger hade tidigare gått över berget till stranden och tyckte att jag och Jimmie skulle ta den vägen, så tog de barnen en lättare väg. Vi startade 30 minuter före dem och mötte sedan upp dem på stranden. Det var höga vågor och barnen hade roligt!
Vi lunchade med varsin baguette och sen gick vi tillbaka. Unnade oss varsin glass innan vi åkte ut till båten igen.
Jimmie och barnen paddlade iväg med kajak och surfingbräda. Jag och Agneta la oss på däck för att lyssna på bok. Men medan vi låg där såg vi sköldpaddor som stack upp huvudet flera gånger och vi var tvungna att hoppa i! Vi såg fyra stycken på samma ställe. De var lite mer rädda än de vi sett tidigare.
Vi hade bokat bord på en restaurang på kvällen, så vi kunde ta det lugnt fram till vi skulle äta.
Vi åt languster och det smakade bra!

Tisdag 7/1
Vi tog lite sovmorgon, men var ändå iväg vid 9.
Vi tog bussen norr om Grand Anse och gick en bit tillbaka till stranden. Solade och badade och åt en väldigt god bokie till lunch med kyckling. Ett frasigt bröd som de bakade direkt och la i kyckling sallad, tomat och en sås. Mums!
Agneta och Roger gick tillbaka och vi stannade för lite mer sol och bad.
Innan vi gick tillbaka till båten tog vi varsin glass.
Sista kvällen på båten åt vi Agnetas hemmagjorda goda pizza.

Onsdag 8/1
Vi gick upp som vanligt. Packade och städade lite.
Sen åkte jag, Jimmie oh Agneta iväg för att snorkla lite. Det var fint, men inte det där speciella.
Sen slappade vi lite, åt lunch och kl 15 blev vi hämtade av taxi.

Resan hem flöt på bra. Inga problem och barnen skötte sig utomordentligt!
På Charles de Gaule träffade vi på André  och Sandra som var på väg ner till Agneta och Roger för två veckor på Stella Vita.

Hemma i Gullbrandstorp väntade mamma och pappa med lagad mat och mjölk i kylskåpet.

Nu har vi packat upp och sitter och slötittar på tv. I morgon väntar skola och arbete.
Njuter av ännu en fin resa tillsammans alla fyra! Vi fyller på vår minnesbank!

fredag 3 januari 2020

Plague Malendure-Pigeon Island

Onsdag 1/1
Vi tog det lite lugnt på morgonen och lämnade Grosier vid 8.
Det var inte mycket vind. Vi hade Genuan ute lite, men revade den, då det bara falsade.
När vi kom till Basse Terre tyckte vi inte att det var så mysigt att ankra, så vi bestämde oss för att gå direkt till Plague Malendure och Pigeon Island. Vi var framme vid 15. Roger skjutsade in oss och vi tog en liten promenad. Köpte varsin glass och jag och Jimmie bokade två dyk till den 3/1.
Det var alldeles svart sand på stranden. Det fullt med folk, dykcenter och kajakuthyrningställen avlöste varandra.
Det fanns en som gjorde choris och barnen blev sugna. Men det tog sådan tid! Vi väntade i över 30 minuter, och hann få dem precis innan Roger kom och hämtade oss. Hann dessutom med att se solnedgången.
Hemma fixade vi mat, Entrecote, klyftpotatis och bearnaisesås. Gott med kött.

Torsdag 2/1
Som det har rullat i natt!
Jag hade svårt att sova!
Vi åkte ut mot Pigeon island för att snorkla innan alla kom ut paddlandes med kajaker och andra snorkelturer. Det var fint! Men jag kände mig inte helt hundra. Vet inte om det var dålig nattsömn eller barnen som smittat?
Jag tog mig en powernap innan lunchen.
Agneta fixade fläskpannkaka. Barnen fick pannkakor. Det smakade bra!
Efter lunch sorterade Jimmie lite filmer, jag diskade och Agneta och Roger åkte för att handla. De skulle även handla lite inför Andre och Sandra som kommer dagen efter vi åker hem.
När de kom tillbaka, snorklade vi lite, fick se en sköldpadda och sen åkte vi in och köpte varsin glass.

Fredag 3/1
Vi gick upp i tid och åkte ut till Pigeon för att snorkla innan alla dagkanotisterna kommer ut.
Sen var det lite vila och rester till lunch. Jag och Jimmie hade bokat två dyk på eftermiddagen. Bägge var ute vid Pigeon island. Fina dyk med mycket färger och mycket fisk.
Vi fick bla se en stenstaty av Jacques Cousteau, passande i Cousteau reservatet.

tisdag 31 december 2019

Illet de Grosier

Det var varmt inatt och Ebba hostade! Blir inte mycket sömn, men vi lägger oss vid 20...
Vi gick från Petite Terre vid 06.15 när det började ljusna. Vid 11.30 var vi inne i Point de Pitre. Då hade vi ”stannat” för tre fiskefångster, varav en tappad, en baracuda som vi släppte tillbaka och en kingfish som vi ska äta ikväll.

Inne i marinan fyllde vi på med vatten på båten. Under tiden tog Jimmie och Agneta, dingen in och handlade. Jag och Roger och barnen tog båten ut och ankrade. Jag gjorde lunch under tiden och sen kom de andra med mat och 25 flaskor vatten.
Vi åt snabbt och åkte 30 min för att ankra vid en liten ö, Illet de Grosier.
Mycket folk, men skönt för barnen att springa av sig lite och få leka på stranden.
Nu gör Jimmie en nyårshälsningsfilm, Agneta förbereder kvällsmat, barnen tittar på film och Roger pular.

I morgon går vi till Basse Terre, där vi ska göra lite utflykter till vattenfall och vulkan.
Jag och Jimmie skall försöka göra två dyk vid Cousteau reservatet.
Dyken har varit fina, men förutom sköldpaddor och rockor finns det inte mycket rev att snorkla vid. Hoppas på bättre på östkusten.

måndag 30 december 2019

Illet Petite Terre

Söndag 29/12
Vi åkte mot Petite Terre vid 6.30. Motvind och vi valde att köra för motor. Vi var framme vid 9.30.
Vi hade hört att man var tvungen att boka boj och vi kunde inte boka mer än en natt. Det finns bara 15 bojplatser och man får inte ankra.
När vi kom var det många dagbåtar som redan hade kommit.
Kl 16 gav de sig av hemåt igen, då var det bara fem segelbåtar kvar.
Vi har snorklat och sett många sköldpaddor, rockor, revhaj mm
Vi gick en runda på ön och det var fullt av leguaner!
Ebba har fortsatt feber.

Måndag 30/12
Inte mycket sömn i natt! Ebba hostar och hostar!
Vi åt frukost och sen hoppade vi i och snorklade. Såg rockor, revhaj och sköldpaddor!
Roger och Agneta hade hört att man skulle boka boj här ute och när vi tittade på hemsidan fanns det bara ledigt den 29/12 men igår var det bara fem segelbåtar kvar efter att alla dagbåtarna åkt hem så vi tänkte att vi chansar på en natt till.
I och med att vi inte riktigt visste om vi fick ha bojen eller inte, passade vi på att tanken tur på ön. Vi trodde att vi kanske kunde ta en annan runda än igår, men det gick inte, så vi tog samma runda som igår. Såg även idag mycket leguaner.
Sen var det dags för lunch och då passade gårdagens pizza ypperligt!
Eftermiddagen spenderades med vila, böcker, sortering av bilder och en liten snorkeltur till!